לכל דגם רכב חדש מציינים את רמת האבזור הבטיחותי. זהו מספר מ-0 (רמת בטיחות נמוכה) עד 8 (רמת בטיחות גבוהה). אבל האם רמת האבזור הבטיחותי מעידה על הבטיחות של הרכב? בואו נתחיל.
קטגוריית רמת אבזור בטיחותי:
- רכבים הכי בטיחותיים (בעלי רמת אבזור בטיחותי גבוהה)
- רכבים הכי פחות בטיחותיים (בעלי רמת אבזור בטיחותי נמוכה)
- רמת האבזור הבטיחותי – איך היא מחושבת ועל מה היא מעידה
- רכבים בעלי רמת אבזור בטיחותי 0 / 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 /7 / 8
- את רשימת כל דגמי רכבים ניתן לסנן לפי כל שדה כולל רמת אבזור בטיחותי, יצרן, וכו'.
צורת חישוב של רמת האבזור הבטיחותי
רמת האבזור הבטיחותי מחושבת לפי הוראת נוהל מספר 03/13 (עדכון מספר 8 בתוקף מתאריך 1.1.2022). לפי הוראה זו, רמת האבזור הבטיחותי של הרכב תיקבע על-פי סכום הנקודות שקיבל דגם הרכב בגין מערכות הבטיחות המותקנות בו.

בנוסף לטבלה יש תנאי סף. רמת האבזור הבטיחותי מותנית בקיום של מספר מינימלי של כריות אוויר (רכב פרטי – 6 כריות אוויר ורכב מסחרי – 4 כריות אוויר).
כלי רכב המצוידים במספר כריות אוויר קטן יותר לא יסווגו לרמת אבזור בטיחותי מעבר לרמה 0.
הערות:
- הנוהל חל על כלי רכב מנועיים מסוג 1M ו1-N שמשקלם עד 3.5 טון. כלי רכב שמשקלם מעל 3.5 טון ואופנועים, לא נכללים בנוהל זה.
- מטרת הנוהל היא לתמרץ יבואני רכב לייבא רכבים עם מערכות בטיחות מתקדמות. והתמריץ הוא זיכוי ממס קניה שנקבע ע"י האוצר ובהתאם לרמת האבזור הבטיחותי.
האם רמת האבזור הבטיחותי מעידה שהרכב בטיחותי?
התשובה הקצרה היא לא. רמת האבזור הבטיחותי מדברת על מערכות שמותקנות ברכב. אבל יש נדבך נוסף, והוא התנהגות הרכב בזמן התאונה ואת זה בודקים מבחני הריסוק. לא תמיד יש קשר בין שני הנתונים ויש רכבים בעלי רמת אבזור בטיחותי גבוהה ותוצאות נמוכות במבחני הריסוק. לכן כדי לדעת אם הרכב בטיחותי, כדאי לקחת את שני המדדים בחשבון.
מה זה מבחן ריסוק?
מבחני ריסוק נעשים במטרה לדרג את רמת הבטיחות של כלי הרכב החדשים. מבחני הריסוק נועדו לבדוק את ההשפעות של תאונת דרכים על נוסעי הרכב והולכי הרגל. הרכב הנבחן כולל בובות ריסוק המדמות מאפיינים ביו-מכניים של הגוף האנושי ומצוידות במספר חיישנים המודדים את עוצמת הכוחות המופעלים על חלקי הגוף בעת ריסוק. באמצעות מדידת הכוחות והנזק הנגרם לבובות מנסים עורכי מבחן הריסוק לשער את מידת הנזק הנגרמת לגוף אנושי בתנאי ריסוק דומים וכך להסיק כיצד ניתן לשפר את בטיחות כלי הרכב.
מקור: רלב"ד (https://ask.ralbad.org.il/3090)
מבחני ריסוק נעשים במכונים שונים באולם. רוב המכוניות שמגיעות לישראל עברו מבחני ריסוק במכון אירופי להערכת כלי רכב חדשים (EuroNCAP). ולמכוניות שיוצרו בארה"ב, בדרך כלל יש נתונים באחד משני הארגונים: המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA) או מכון הביטוח לבטיחות בדרכים (IIHS).